Thursday, July 21, 2011

The Adventure of Si Jakun.

Perkara yang perlu dirisaukan apabila kita sampai di tempat orang tentulah belambak2 untuk difikirkan sehingga taktau nak type yang mana satu. Bila aku sampai kat Subang ni, benda jadik senang sebab aku ada seorang kakak yang 3 tahun lebih tua dari aku yang boleh membawa aku ke mana saja kecuali pada waktu bekerja. Oleh kerna itu jugak, aku berani meng-apply praktikal kat area sini so that aku boleh sama2 menyewa rumah dengan dia.


Tapikan, tapi...tapi...tapi....tapi...tapi...., problem besar aku skarang, camna aku nak pi praktikal kalo aku tak tau nak naik bus apa, jauh mana, dan tang manakah company aku nak pi tu berada. Of course la aku tau kat mana. Cuma, dalam otak aku belum terlukis map dari area rumah sewa aku ke tempat kerja tu. Adoih. Perut dah berdengung. Berenti makan jap.
.
.
.
.
.
.

Orait. Pasal kenderaan nak pi keja tadi. Mula2 aku dapat idea kacang2 ja.

Pilihan 1 ) Pinjam kancil kaklong aku. Aku pakai, aku bayar bulan. Atopun,

Pilihan 2) pinjam persona kak aku, aku hantaq dia pi keja, aku ambik dia on the way aku nak balik. Hat ni macam over mimpi la plak kan. Pastu aku pikir lagi.

Pilihan 3) Itu hari, interviewer ada cakap pasal van company pi amik kat KL Sentral.

Balik pun, van hantar kat situ. Aku kena sampai kat KL Sentral on time saja. Kalo tak, kena tinggal. Dalam proses aku nak buat keputusan tu, aku call mak aku. Aku cerita tentang semua pilihan2 yang aku ada. Maka camnilah jawap mak aku.

Pilihan 1) "Toksah mimpi la. Macam depa nak bagi sangat hang pinjam. "

Pilihan 2) "Hish. Keta baru tu. Hang berani bawak ka? Satgi susah plak kak hang nak pi keja"

Pilihan 3) "KL Sentral...hmm, susah plak hang nak pi sana. Hang nak pi macammana?"

Gitulah kalo mintak pendapat mak aku. Semua pesong supaya bagi aku pikir semua benda susah. Takdak yang senang. Kang aku jadi anak derhaka meroyan mintak keta sebijik kang baru tau.

Maka setelah dipertimbangkan semula keputusan yang ada, aku pilih option ketiga. Puas. Pi sendiri, balik sendiri. Susah senang aku tanggung.

"Hek eleh. Nak pegi KL Sentral pun gelabah. Rilek jelah."

Ni kata2 nista nak perlekeh aku la ni. Wey, aku ni baru first time nak merantau kat KL sorang2. Sapa tak gabra dengan tempat penuh pancaroba nih. Sebelum ni bukan aku tak penah naik komuter, bus, monorel kat sini, tapi semua berteman. Jadi nak lepas dari lingkungan berteman
kepada sorang2 ni agak berdebar la. Jadi nilah rasanya, yang sebetul-betulnya perasaan orang yang baru nak melangkah ke alam pekerjaan ni. Bukan tempat sendiri plak tu. Kalo Negeri Kedah lain la. Dari Sg. Petani nak pi Aloq Setaq pun aku sanggup ulang alik. Eheh.

Jadi, setelah beberapa hari duduk berdiam kat umah sewa ni, aku pun make a first try nak pi KL Sentral sorang2, naik bus.

Patutnya aku kuar pukul 6.30 pagi kalo nak naik bus awal.Kalo dah sampai kol 8 kat sana bolehlah aku usha van company dok kat mana ye tak? Tapi dah pagi2 tu hujan lebat ya amat, aku sambung tido. Lastly aku jaga pukul 10. Gerak pukul 2. Tapi sebab lepas makan kat kedai dekat area rumah sewa jugak, aku sakit perut nak membuang. Balik umah pulak...buang segala kesulitan dan jugak buang masa kat situ. Finally, naik bus pukul 3 lebih jugak. Tenkiu Kak Naa aku. Dia tunggu aku naik bus sampai lalok2 kat situ. I Lap U much lah.

Dalam bus tu, budak2 sekolah yang ramainya. Itu ok lagi. Tibalah kat depan satu sekolah ni, ada 2 orang budak sekolah naik. Dua2 perempuan. Berdiri betul2 depan aku. Aku berdiri dekat dengan pintu. Senang nak keluar bila sampai nanti. Dah depa sembang kuat, maka, aku pun terakam perbualan depa.

Si A : "Eh, mana singgit aku?"
Si B : Sambil seluk poket seluar sukan. "Ada..."
Si A : " Bak lah. Nanti aku nak bayar tambang guna apa." Sambil hulur tangan. (Lepas turun bus , ada naik bus lain plak kot budak ni. Eh, rajin plak aku pikir)

Si B:"Nah. Heyyy....dengan kawan pun berkira. Macam celaka." Dengan kuatnya nak bagi satu bus dengar kot.
Si A : "Apsal ko tak bawak phone aa?"
Si B: "Fuck ar. Aku dah dapat surat amaran ke 3. Bawak phone kang kena gantung terus."
Si A: "Abis? Mak ko tau tak?"
Si B: " Aku dah gitau mak aku. Mak aku kata bagus." Sambil keluar lagi carut dia yang
aku tak brapa dengar. Dengan kepala meliar kiri kanan depan belakang. Perati apa aku pun taktau. Macam cari orang pun ada. Tapi tak rasa plak dia kenal sesapa dalam bus tu selain si A. Tiap2 ari naik bus lalu area situ pun tak puas perati keliling lagi. Eh, busybody sungguh I ni. Hikhik.Gedik.

Pastu, sampai kat hentian apa ntah. Si B ni turunlaa. Tinggal Si A sorang. Sebenarnya aku agak tersentap jugak dengan budak nih. Ye lah, belakang dia dok bersandar tu ada dua orang makcik pakcik. Depan aku lagi ada sorang makcik lagi. Lagak budak ni memang macam tak malu ja cakap kuat2 fuck la, cilaka la dan fuck balik. Memang aku tak tapis pun kata2 kesat ni dalam blog aku. Dan kendian, aku teringat anak sedara aku. Kalo dia besar ni macammana la agaknya eh?Haii...

Dah sampai kat KL Sentral tu, aku pun menapak turun bus. Problem kedua plak. Kak aku nak mai amik dari muzium kat depan Hotel Le Meridien. Dari aku turun bus kat depan KL monorail tuh, tak tau plak aku nak masuk kot mana sebab jalan semua tutup ada construction kat depan tu. Time tu laa ada pulak Cina dok tahan2 aku. Tau2 la ektiviti bisnes ni kan...main tahan ja. Aku pedulikan. Sibuk. Nak carik jalan nak naik KL Sentral ni yang tak tau. Dah berubah sangat dengan construction tak habeh2.

Hai..semak mata tengok. Dah tu berdebu lak tu. Ptui!

At the end, aku tahan balik Cina yang dok tahan2 orang tu. Turn aku plak. Yang aku bebal tu bukan Cina tu kemain lama duk situ, bila aku tanya macamana nak naik kat KL Sentral ni? Nak ikut jalan mana? Boleh pulak dia kata tak tahu. Muka konpius lagi teruk dari aku yang sesat ni. Mai plak kawan dia. Hat ni pun sama. Mula2 kata taktau. Pastu dah dengar aku dok sebut berulang2 hotel Le Meridien baru la dapat tangkap. Padahal blakang tu jaa, cuma tak nampak jalan ja. Ooo...jauh nau nak jalan masuknya. Kena jalan wat pusingan U turn sampai masuk bawah bangunan tu baru jumpa escalator. Dulu ada lif kat situ, tapi dah closed sebab construction ni ar. Patut la kak Naa aku dok suruh naik lif..naik lif. Dah tempuh sampai atas tu pun aku dok blur lagi. Sebenarnya aku memang serius tak tau tang mana, celah mana pintu masuk Le Meridien dengan Hilton tu. Rupa2nya kena naik escalator kat tingkat atas KL Sentral baru jumpa pintu kat area foodcourt tu.

Hahahaha. Aku siap tawaf lagi kat situ tapi tak naik tingkat atas pun. Memang bengong ku rasain. Alhamdulillah. Elok ja aku naik escalator tu, kak aku dah tunggu kat atas tu. Maka, begitulah adventure ku yang kureng challenging tapi hampeh.

Sekian.

Nota picisan : Aku ni rilek ja dok blogging kat company. Kang depa trace aku punya url tak ke naya ja dicop mengutuk company or curi tulang. Tapi...saya memang dah takde keje ni..tu sebab la saya cari keje...

No comments: